
"Siedem grzechów głównych i cztery rzeczy
ostateczne"
Dzieło niderlandzkiego malarza-H. Boscha, XVI w.
Już niedługo po śmierci artysty trwały dysputy, czy to rzeczywiście Bosch jest autorem czy też może
któryś z jego uczniów.. Ostatecznie naukowcy uznali , że obraz powstał spod
ręki Hieronima.Dzieło składa się z kilkunastu obrazków ukazujących kolejno:
Śmierć, Sąd Ostateczny , Piekło i Niebo
Uwagę przykuwa główna postać- Chrystusa Odkupiciela, Wkomponowuje się tu idealnie . Oko Opatrzności-Cave Cave Deus Videt. Ono
widzi, czuwa, nic nie umknie Jego uwadze.
Autor z pewną dozą humoru przedstawia wokół centralnych
postaci scenki rodzajowe obrazujące grzeszne czyny. Każda
opatrzona jest łacińską inskrypcję z nazwą grzechu:
-Ira (Gniew) – tu
scena z kobietą i pijanym mężczyzną, który nie ma ochoty słuchac połowicy,
raczej na na dalszą zabawę w szynku
-Invidia (Zazdrość) – tu jej ucieleśnieniem są psy
szczerzące na siebie kły, powodem jest kość, która podsyca ich spór, owa kość niezgody jak w przysłowiu..
-Avaritia (Skąpstwo) – tu sędzia, urzędnik . który
otrzymuje łapówkę od pewnego człowieka.
-Gula (Obżarstwo) – autor przedstawił bogato zastawiony
stół, siedzący przy nim ludzie raczą sie jadłem łapczywie. Szczyt obżarstwa!
Wielkie żarcie!
-Accidia (Lenistwo) –
jakaś konnica z różańcem przypomina grzesznikowi o obowiązku modlitwy.
-Luxuria (Nieczystość) – zabawa błaznów, igraszki w
otwartych namiotach dwóch lubieżnych par.
-Superbia (Pycha) –próżna kobieta podziwia swe odbicie w lustrze trzymanym przez diabła; wokół
bogata biżuteria,
Katechizm Kościoła Katolickiego podaje je w kolejności:
pycha
chciwość
nieczystość
zazdrość
nieumiarkowanie w jedzeniu i w piciu
gniew
lenistwo
Rzeczy ostateczne
Na obrazie to owe cztery zewnętrzne okręgi przedstawiają
miejsca i zdarzenia związane ze śmiercią. Pierwszy z nich ukazuje samą śmierć –
tu mężczyzna otrzymuje ostatnie namaszczenie, podczas gdy anioł i diabeł już
oczekują na to, kto weźmie jego duszę.. W tym samym czasie, w sąsiednim
pomieszczeniu, członkowie jego rodziny grają w karty. Kolejne sceny
przedstawiają Sąd Ostateczny (Chrystus wskrzesza umarłych, którzy powstają z
grobów) oraz piekło (ciemne, nieuporządkowane wypełnione cierpieniem i
zniszczeniem; przy każdym z grzeszników znajduje się łacińska nazwa grzechu, za
który cierpi) i niebo (św. Piotr wita i zaprasza zbawionych na uporządkowany,
harmonijny dziedziniec oświetlony boskim blaskiem).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz